RUT-avdrag vid flytt

Få offert

Hur fungerar RUT-avdrag vid flytt?

När du anlitar en flyttfirma i samband med en flytt, vid flytthjälp eller flyttstäd, har du möjlighet att göra avdrag på kostnaden. Nedan beskriver vi hur det fungerar!

Vad är ROT-avdrag? 

RUT är en form av skatteavdrag som gör det möjligt att dra av delar av arbetskostnaden för hushållsnära tjänster. Enligt rådande regelverk är det tillåtet att dra av hälften av arbetskostnaden upp till 50 000 kronor per år.

Hur mycket avdrag du får göra kan däremot komma att ändras med tiden. Det gäller därför att kontrollera vad som gäller vid den tidpunkt du planerar att göra RUT-avdrag på hushållsnära tjänster.

Vilka tjänster i inkluderade i RUT-avdraget? 

RUT är en förkortning av renhållning, underhåll och tvätt. Avdraget innefattar således en rad olika tjänster. Det kan handla om allt ifrån städning till trädgårdsarbete. Sedan 2016 ingår dessutom flytthjälp i dessa tjänster.

RUT-avdrag för flytthjälp – så fungerar det 

RUT-avdraget kan nyttjas när du anlitar hjälp för packning och uppackning av möbler och andra ägodelar, lastning och lossning av dessa respektive bärhjälp. Tänk på att det endast är arbetskostnaden som är avdragsgill. Det är inte möjligt att göra avdrag för fordon, drivmedel eller andra liknande kostnader.

För att du ska kunna göra avdrag måste du:

 Tänk på att avdraget är personligt. Är ni flera personer i hushållet får ni således göra avdrag på 50 000 kronor per person och år.   

Hur fungerar det med betalningen? 

När du som privatperson anlitar oss på Flyttfabriken har du möjlighet att dra av hälften av arbetskostnaden. RUT-avdraget görs direkt och vi sköter sedan all nödvändig administration och kontakt med Skatteverket.